Πριν 5 χρόνια περίπου είχα κληθεί να κάνω μια σύντομη παρουσίαση στο πλαίσιο ενός συνεδρίου Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης. Το θέμα του συνεδρίου και των παρουσιάσεων ήταν οι νέοι και πώς μπορούμε να τους δώσουμε κίνητρα για να παραμείνουν στη χώρα, καθώς ειδικά εκείνη την περίοδο είχε κορυφωθεί το περίφημο brain drain.
Είχα επιλέξει τον τίτλο “Οι νέοι στη χώρα του Φάουστ” θέλοντας να δείξω πώς ουσιαστικά οι μεγαλύτερες γενιές είμαστε κάποιες φορές έως και εχθρικοί απέναντι στους νέους που ξεκινούν τον εργασιακό τους στίβο. Συγκεκριμένα, μία από τις διαφάνειες της παρουσίασης είχε την εξής ατάκα, αναπαριστώντας αγγελία εργασίας η οποία δυστυχώς σε κάποιες περιπτώσεις δεν απείχε από την πραγματικότητα: «Ζητείται νέος/ νέα έως 20 ετών, με 5ετή εμπειρία στο αντικείμενο, να μιλάει 7 γλώσσες, να καταπίνει φωτιές και να έχει κατακτήσει Champions League».
Παρά το χιουμοριστικό της παραπάνω αγγελίας συχνά απαντάμε παρόμοια φαινόμενα σε πραγματικές αγγελίες. Εταιρείες ζητάνε περισσότερα για θέσεις αρκετά κατώτερες, τόσο σε προσόντα όσο και αμοιβή. Ο/η νέος/ νέα που κάνει την αίτηση έχει την προσδοκία πριν τη συνέντευξη για κάτι καλύτερο, προσγειώνεται όμως απότομα όταν ακούει τις πραγματικές την ώρα της συνέντευξης. Από την άλλη, τα τμήματα HR φορτώνονται με περιττό κόπο, καθώς λαμβάνουν πολλά, άσχετα βιογραφικά. Δημιουργείται μια διελκυνστίδα όπου αφενός οι υποψήφιοι στέλνουν αιτήσεις για θέσεις στις οποίες στερούνται προσόντων, αφετέρου οι εταιρείες “φουσκώνουν” τα απαιτούμενα ώστε να λάβουν καλύτερα βιογραφικά, καθώς υπάρχει (η λανθασμένη για εμένα) νοοτροπία ότι “καλύτερα να πάρεις κάποιον καλύτερο και ας αξιοποιηθεί αργότερα”. Αυτό μπορεί να ισχύσει μόνο σε εταιρείες που έχουν δομημένο και ξεκάθαρο career path.
Εξαιτίας της αστοχίας πραγματικών απαιτήσεων και αγγελίας έχω ζήσει άβολες στιγμές και από τις 2 πλευρές, τόσο ως υποψήφιος όσο και ως hiring manager. Θυμάμαι χαρακτηριστικά στο ξεκίνημα του εργασιακού μου βίου να έχω πάει σε αγγελία για θέση μάρκετινγκ η οποία ήταν τελικά κάτι μεταξύ τηλεπωλήσεων και ponzi scheme - μου πήρε 3-4 λεπτά για να το καταλάβω και κάπου εκεί η συνάντηση έλαβε τέλος. Έχοντας νιώσει την άσχημη αίσθηση του χαμένου χρόνου, έκτοτε στα πλαίσια της αυτοβελτίωσης, στις συνεντεύξεις αφού έχουμε παρουσιάσει τη θέση εργασίας από κοντά, ρωτάω συνήθως τους υποψήφιους εάν η αγγελία ανταποκρίνεται σε αυτά που συζητήσαμε. Γιατί, όπως λέει η γνωστή παροιμία με το μήλο και τον γιατρό, δείχνοντας τη σημασία της σωστής διατροφής με μακροχρόνια αποτελέσματα, έτσι και μια ειλικρινής αγγελία μπορεί να οδηγήσει σε μια καλή μακροχρόνια επαγγελματική συνεργασία.
*Δημοσιεύτηκε αρχικά στην ενότητα HR Stories του Διατμηματικού Μεταπτυχιακού στη Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών μετά από πρόσκληση του καθηγητή κου Ιωάννη Νικολάου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου