Πέμπτη 3 Οκτωβρίου 2013

Μάρκετινγκ στα χρόνια της κρίσης*

Το μάρκετινγκ ως κομμάτι μιας επιχείρησης είναι στην ουσία η οργανωμένη προσπάθεια του να ικανοποιήσει τις ανάγκες και τις επιθυμίες των καταναλωτών. Αυτό είναι και το κυρίως ζητούμενο, ο τελικός πελάτης - καταναλωτής. Το μάρκετινγκ χρησιμοποιεί πολλά εργαλεία στην προσπάθεια αυτή, ανάμεσα στα οποία η έρευνα αγοράς, η διαφήμιση, η προώθηση και άλλα. Τα εργαλεία αυτά αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι του μάρκετινγκ. Τι γίνεται όμως όταν σε δύσκολες οικονομικές περιόδους όπως αυτή που ζούμε, τα χρήματα που έχει κανείς να ξοδέψει σε ενέργειες μάρκετινγκ περιορίζονται αρκετά;

Μία διάσημη ρήση που αποδίδεται στον Henry Ford έλεγε ότι "Τα μισά χρήματα που δίνουμε σε διαφήμιση είναι πεταμένα. Απλώς δεν ξέρω ποια μισά". Σε περιόδους μειωμένου budget, λοιπόν, η πολυτέλεια των "πεταμένων" χρημάτων μειώνεται αισθητά. Αυτό που χρειάζεται είναι εστίαση σ'αυτό που είναι πραγματικά η ουσία του μάρκετινγκ: ο πελάτης. Δεν είναι τυχαίο ότι ακόμη και σε περιόδους κρίσης εταιρίες που έχουν πολύ καλή σχέση και ανάδραση με τους πελάτες και τους προμηθευτές τους, μπορούν να ανταπεξέρχονται καλύτερα στις συνθήκες των καιρών. Ας ακούσουμε καλύτερα τους πελάτες μας, ώστε να μπορέσουμε καλύτερα και μεις να ανταποκριθούμε σ'αυτό που πραγματικά ζητάνε.

Η αξιοποίηση των ίδιων μέσων είναι κάτι άλλο που μπορούν και οφείλουν να κάνουν οι επιχειρήσεις. Πολύ συχνά έχουμε την πληροφορία διαθέσιμη, απλώς δεν ξέρουμε πού να την ψάξουμε. Καλές ιδέες και γνώσεις μπορεί να έχουν εργαζόμενοι της επιχείρησης που εργάζονται σε άλλα τμήματα, αρκεί να τους ρωτήσουμε για να μάθουμε!

Η χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης είναι άλλο ένα στοιχείο που μπορεί να αξιοποιηθεί από τις εταιρίες. Τα πλεονεκτήματα των μέσων αυτών είναι αρκετά. Η αμεσότητα, η στόχευση ακριβώς στους πελάτες με τα χαρακτηριστικά που θέλουμε, το αισθητά μικρότερο κόστος προβολής και προώθησης, αλλά και η ταχύτητα με την οποία λαμβάνεται και προωθείται η πληροφορία είναι βασικά ζητούμενα και αποτελούν σημεία της νέας εποχής επικοινωνίας. Φυσικά, υπάρχει και η αρνητική πλευρά των μέσων αυτών, με κακόβουλα σχόλια και αρνητική έκθεση. Ας σκεφτούμε, πάντως, ότι κάθε είδους ανάδραση θα πρέπει να είναι ευπρόσδεκτη, καθώς μόνο θετικά σχόλια πολύ συχνά οδηγούν σε λάθος αποφάσεις. Ας μη φοβηθούμε την έκθεση στο κοινό μας, με σωστή αξιοποίηση έχει να δώσει πολλά θετικά είτε μέσω κάποιου εξωτερικού συμβούλου, είτε μέσω κάποιου γνώστη, σε συνεργασία με το τμήμα μάρκετινγκ.

*σκέψεις μου που δημοσιεύτηκαν στο newsletter του skywalker.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου