Τετάρτη 30 Νοεμβρίου 2011

Κάνε στην άκρη να περάσω...

Το Σαββατοκύριακο που μας πέρασε έζησα γι άλλη μια φορά την μοναδική εμπειρία της οδήγησης σε έναν από τους καλύτερους δρόμους της Ευρώπης. Αναφέρομαι φυσικά στην Κορίνθου-Πατρών, ευτυχώς όχι σε όλο της το μήκος. Ήταν που ήταν ο δρόμος άθλιος, τα μισοτελειωμένα-παρατημένα έργα χειροτερεύουν την κατάσταση (τα διόδια είναι άλλη μεγάλη συζήτηση). Όλα αυτά σε συνδυασμό με τον ελληνάρα οδηγό κάνουν το μείγμα εκρηκτικό. Ο δρόμος αυτός, για όσους έχουν την τύχη να μην γνωρίζουν, αποτελείται από μία λωρίδα κυκλοφορίας σε κάθε κατεύθυνση με διπλή διαχωριστική στη μέση στο μεγαλύτερο μέρος του. Το οδόστρωμα σε κακή κατάσταση, ενώ ταμπέλες υπάρχουν διαρκώς που προειδοποιούν για θανατηφόρα ατυχήματα. Δίπλα στη μία λωρίδα κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση υπάρχει μονή διαχωριστική γραμμή για την λωρίδα έκτακτης ανάγκης, αλλιώς ΛΕΑ. Εδώ αρχίζει το μεγάλο πανηγύρι.

Οι περισσότεροι ελληναράδες οδηγοί θεωρούν τη ΛΕΑ ως δρόμο κυκλοφορίας. Οπότε είτε την χρησιμοποιούν για προσπεράσεις από δεξιά είτε πάλι έχουν την απαίτηση με φώτα, κορναρίσματα και κολλώντας πίσω από τους οδηγούς που κινούνται κανονικά στην μοναδική λωρίδα κυκλοφορίας να "κάνουν στην άκρη". Βγαίνουν στο αντίθετο ρεύμα, γκαρίζουν και θεωρούν ότι όποιος κινείται εντός των ορίων είναι αργός και οφείλουν να τον προσπεράσουν, χωρίς να προβληματίζονται από μικρότητες όπως διπλή διαχωριστική ή ότι απλούστατα δεν υπάρχει χώρος. Γι αυτή την κατηγορία οδηγών τα σχόλια είναι περιττά και το πρόβλημα εμφανές.

Από την άλλη έχουμε την άλλη κατηγορία ελληναράδων οδηγών που δεν κάνουν μεν προσπεράσεις αλλά οδηγούν "στην άκρη" ώστε να "αφήνουν τους άλλους" να προσπερνούν, μη γνωρίζοντας συνήθως ότι οι ίδιοι παρανομούν και με αυτήν τους την πράξη και γίνονται υπαίτιοι ατυχήματος. Η λωρίδα έκτακτης ανάγκης είναι ακριβώς αυτό που περιγράφει ο τίτλος, για έκτακτες ανάγκες. Ασθενοφόρα, πυροσβεστικά, περιπολικά και οχήματα που βρίσκονται σε κίνδυνο. Η συγκεκριμένη κατηγορία ελληναράδων οδηγών δε, θεωρούν ότι δεν ευθύνονται, ότι κάνουν το "σωστό", παραβλέποντας ότι κινούνται παράνομα στη ΛΕΑ, αλλοιώνοντας την κανονική κυκλοφορία. Επιπλέον η ΛΕΑ σε αρκετές περιπτώσεις συρρικνώνεται, οπότε οι παρανομούντες οδηγοί αναγκάζονται να κάνουν μανούβρες ξαναμπαίνοντας στην κανονική κυκλοφορία, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Ο δρόμος είναι σχεδιασμένος για ένα κινούμενο όχημα ανά κατεύθυνση, οτιδήποτε παραπάνω είναι επικίνδυνο.

Η σχέση αρκετών οδηγών των ελληνικών δρόμων με τον ΚΟΚ είναι κάτι μεταξύ αγώνων Φόρμουλα1 και τη; θεωρία; του σύμπαντος: τον ξεχειλώνουμε όσο μας βολεύει ώστε να βγούμε πρώτοι. Το θέμα είναι ότι το έπαθλο είναι η θλιβερή πρωτιά στα θανατηφόρα ατυχήματα. Εύχομαι στους επίδοξους καβαλάρηδες της ΛΕΑ όταν - δυσάρεστο αλλά πιθανό  - την χρειαστεί κάποιος δικός τους άνθρωπος, εκείνη τη μέρα να μην έχει μπλοκαριστεί από κάποιον "έξυπνο και γρήγορο" σαν κι αυτούς.


ΥΓ Όσο κι αν φαίνεται ψιλά γράμματα, η τήρηση του ΚΟΚ είναι το Α και το Ω της οδικής ασφάλειας. Δεν είναι προαιρετική, είναι υποχρεωτική. Όσο χάλια και αν είναι το οδικό δίκτυο (που είναι), οι άνθρωποι που κινούμαστε πάνω σ'αυτό κάνουμε τη διαφορά.
ΥΓ1 Στο ιστολόγιο του Andriotakis θα βρείτε αρκετά χρήσιμα στοιχεία για το κομμάτι της Οδικής Ασφάλειας. Αξίζουν τέτοιες προσπάθειες. Προσωπικά θεωρώ τους θανάτους από αυτοκινητιστικά ως "τζάμπα και βερεσέ" καθώς αφορούν κυρίως νεότερους ανθρώπους, που είναι δυο φορές κρίμα.
ΥΓ2 Αντίστοιχο φαινόμενο παρατηρεί κανείς καθημερινά όταν κινείται στον Κηφισό. Η παραβίαση της ΛΕΑ είναι "παιχνίδι και μαγκιά" για "γρήγορους" οδηγούς. Πολλές φορές έχουν δει εγκλωβισμένα ασθενοφόρα. Και δεν είναι θέμα αστυνόμευσης ούτε επιβολής, είναι θέμα τουλάχιστον σεβασμού και πολιτισμού.
ΥΓ3 Η κίνηση αποκλειστικά στην αριστερή λωρίδα είναι άλλο μεγάλο πρόβλημα, αλλά δεν έχει σχέση με το φαινόμενο που περιγράφεται στη συγκεκριμένη ανάρτηση.


17 σχόλια:

  1. Δυστυχως, στην οδηγικη συμπεριφορα, ειμαστε χρονια πισω, σε σχεση με τους Ευρωπαιους οδηγους της δυτικης ευρωπης...

    Βαλκανια...κακο πραγμα

    καλο βραδυ :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. μα κι εσύ τι άγνοια κινδύνου που έχεις. Δεν οδηγούν με αυτοκίνητο σε αυτό το δρόμο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Κοίτα να δεις τώρα, χρησιμοποιώ τον Αθηνών-Πατρών 3-4 φορές το χρόνο. Πριν τα έργα, χρησιμοποιούσα και τον Αθηνών θεσσαλονίκης (ήταν σχεδόν ίδιος με τον πατρών) επίσης 3-4 φορές το χρόνο. Όταν ο δρόμος δεν έχει νησίδα και φυσικά οδηγείς με 80+, φυσικά και είναι σώφρον να οδηγείς το δυνατόν μακρύτερα από την διαχωριστική λωρίδα. Αυτό από μόνο του αποτελεί σύνεση, τα λοιπά περί άτσαλων οδηγών ναι, ισχύουν, αλλά όταν οδηγείς με σύνεση, ε μπορείς να χρησιμοποιείς και τη ΛΕΑ άμα ο δρόμος σου είναι όπως είναι…

    Τέσπα, πάντα έλεγα πως η προσήλωση στους νόμους, χωρίς κριτήρια, είναι ηλιθιότητα, αλλά όπως φαίνεται ανήκω στους ελληναράδες. Φυσικά κανένας δεν μου έχει αποδείξει ακόμα πως ο χαρακτηρισμός αυτός κρύβει πίσω του έναν μηχανισμό που παραπέμπει σε αρνητική έννοια, πέραν του ότι απλά κάποιοι αποφάσισαν να τον θεσπίσουν ως τέτοιο, χωρίς λογική.

    Με τις υγείες μας!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Αχ και μέσα στην πόλη τι γίνεται, ευτυχώς πλέον παίρνω σπάνια το αυτοκίνητο! Που να δεις και τον άλλον υπέροχο δρόμο, Αντίρριο Γιάννενα να φρίξεις

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. @ilias Θα συμφωνήσω και θα διαφωνήσω ταυτόχρονα. Έχοντας οδηγήσει σε ευρωπαϊκούς δρόμους, μπορώ να πω ότι υπάρχουν όλων των ειδών οδηγοί.
    Για να μη μιλήσω για το άθλιο οδικό δίκτυο χωρών όπως Σουηδία και Νορβηγία.

    @mahler76 Είναι που είχε χαλάσει το ελικόπτερο, μωρέ. Τι να κάνω και γω;
    Πέρα από την πλάκα, είναι σοβαρός λόγος να το ξανασκεφτεί κανείς.
    Καλησπέρα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. @darthiir the abban Ειδικά ο ΚΟΚ έχει ειδικούς λόγους που έχει επινοηθεί, γιατί αν κάναμε ο καθένας το δικό του θα γινόταν μπάχαλο. Αν κάναμε είπαμε; Μάλλον κάνουμε ο καθένας ό,τι θεωρεί "σύνεση".
    Απλά ερωτήματα που περιμένουν απάντηση:
    -Τι γίνεται όταν πρέπει να περάσει ασθενοφόρο-πυροσβεστικό και ως "συνετοί οδηγοί" έχουμε μπλοκάρει κάθε εκατοστό δρόμου;
    -Τι γίνεται όταν υπάρχει (νόμιμα) εμπόδιο στη ΛΕΑ ή αυτή αυξομειώνεται και ξαναμπούμε στην κανονική λωρίδα κυκλοφορίας; Συνεχές ζιγκ-ζακ να υποθέσω;
    -Με ποιο κριτήριο αποφασίζει κανείς ότι ο δρόμος που έχει σχεδιαστεί για ένα όχημα ανά κατεύθυνση "χωράει μωρέ ένα ακόμη";
    Όσο για τον όρο ελληναράς εμπεριέχει το κομμάτι της υπερβολής σε πολλά πράγματα που μας χαρακτηρίζει ως λαό και η αιώνια πεποίθηση ότι είμαστε υπεράνω του νόμου - προφανώς οι νόμοι δεν έχουν γραφτεί για εμάς. Αλλά αυτή είναι άλλη μεγάλη κουβέντα. Επί της παρούσης θα παρακαλούσα να μείνουμε σ'αυτό το κομμάτι της συζήτησης, αν συμφωνείς κι εσύ.

    @tremens Το έχω κάνει και αυτό το κομμάτι. Μια απ'τα ίδια και χειρότερα, όπως και μεμονωμένα κομμάτια στην Αθηνών-Θεσσαλονίκης. Σαν το γεφύρι της Άρτας...
    Όσο μπορούμε χωρίς αυτοκίνητο να το εφαρμόζουμε, συμφωνώ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Άσε αγαπητέ μου, την έχω πατήσει ήδη μία φορά.. ορισμένοι δεν ξέρουν καν να αδηγούν..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Εδώ ολόκληρη εθνική Κόρινθου-Τρίπολης-Καλαμάτας φτιάξανε (και παρέδωσαν) μέσα σε ένα χρόνο, την Κορίνθου-Πατρών δε θα φτιάξουν ποτέ;
    Σε τούτη τη χώρα τελικά πρέπει πρώτα να γίνει ατύχημα (ή και κατολίσθηση) και μετά να φτιαχτεί.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Αυτοί που μαλακίζονται με την λωρίδα έκτακτης ανάγκης θέλουν κρέμασμα. Δυστυχώς, η οδηγική μας συμπεριφορά είναι για κλάμματα και καταλαβαίνεις πολλά για την ποιότητα του πολίτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Ε,και νά'βλεπες τη χτεσινή φάση!Ο παραβάτης του μονόδρομου φώναζε στον κανονικά κινουμενο οδηγό να κανει
    στην άκρη!:))Τι να κάνει κι ο άλλος,σου λεει,με Ελληναρά μπλέξαμε,εκανε στην άκρη,για να περάσει ο παραβάτης!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Συμφωνώ με όσα λες, αλλά δυστυχώς στο συγκεκριμένο δρόμο αναγκάζεσαι να κινείσαι και στη ΛΕΑ, γιατί αλλιώς γίνεσαι εσύ ο επικίνδυνος (ναι, είναι παράνοια!).

    Έχω καταλήξει (δυστυχώς και αν είναι δυνατόν!), ότι ο ασφαλέστερος τρόπος να οδηγείς εκεί είναι με μισό αυτοκίνητο στη ΛΕΑ και μισό στην κανονική λωρίδα.

    Κι αυτό για τους εξής λόγους: 1. για να μην καταλαμβάνω όλη τη ΛΕΑ, ώστε να αντιδράσω γρηγορότερα σε περίπτωση που συναντήσω εμπόδιο, 2. να μην αφήνω τη ΛΕΑ ελεύθερη γιατί αλλιως προσπερνάνε από τη ΛΕΑ (ακόμα και σε στροφή!)

    Αν κινείσαι κανονικά στη λωρίδα σου, καταλήγεις με ουρά από πίσω που κορνάρει, βρίζει κι αφού τα πάρει στο κρανίο (μεγάλος κίνδυνος ο εκνευρισμός), αρχίζουν τόσο οι προσπεράσεις πολλών αυτοκινήτων με τη μία, όσο και οι παράλληλες προσπεράσεις (με προσπερνάει ένας που ταυτόχρονα τον προσπερνάει άλλος). Αυτό δε, αν το συνδυάσεις με ταυτόχρονη προσπέραση από τη ΛΕΑ και με το ότι όταν σε προσπερνάνε αντί να κοιτάνε μπροστά τους κοιτάνε εσένα για να σε βρίσουν, μιλάμε για τραγικό σκηνικό! (Και όλα αυτά ενώ πηγαίνεις με ταχύτητα στο όριο ή λίγο πάνω από το όριο - κι αυτό αναγκαστικά).

    Γι' αυτό το λόγο, στα πιο επικίνδυνα σημεία της διαδρομής έχουν βάλει τα κολωνάκια που σχηματίζουν μία λωρίδα, ώστε να αναγκάζονται όλοι, θέλουν δε θέλουν, να μην προσπερνάνε.

    Τι να πω! Καλά μυαλά σε όλους μας!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Συμφωνώ με όσα λες, αλλά δυστυχώς στο συγκεκριμένο δρόμο αναγκάζεσαι να κινείσαι και στη ΛΕΑ, γιατί αλλιώς γίνεσαι εσύ ο επικίνδυνος (ναι, είναι παράνοια!).

    Έχω καταλήξει (δυστυχώς και αν είναι δυνατόν!), ότι ο ασφαλέστερος τρόπος να οδηγείς εκεί είναι με μισό αυτοκίνητο στη ΛΕΑ και μισό στην κανονική λωρίδα.

    Κι αυτό για τους εξής λόγους: 1. για να μην καταλαμβάνω όλη τη ΛΕΑ, ώστε να αντιδράσω γρηγορότερα σε περίπτωση που συναντήσω εμπόδιο, 2. να μην αφήνω τη ΛΕΑ ελεύθερη γιατί αλλιως προσπερνάνε από τη ΛΕΑ (ακόμα και σε στροφή!)

    Αν κινείσαι κανονικά στη λωρίδα σου, καταλήγεις με ουρά από πίσω που κορνάρει, βρίζει κι αφού τα πάρει στο κρανίο (μεγάλος κίνδυνος ο εκνευρισμός), αρχίζουν τόσο οι προσπεράσεις πολλών αυτοκινήτων με τη μία, όσο και οι παράλληλες προσπεράσεις (με προσπερνάει ένας που ταυτόχρονα τον προσπερνάει άλλος). Αυτό δε, αν το συνδυάσεις με ταυτόχρονη προσπέραση από τη ΛΕΑ και με το ότι όταν σε προσπερνάνε αντί να κοιτάνε μπροστά τους κοιτάνε εσένα για να σε βρίσουν, μιλάμε για τραγικό σκηνικό! (Και όλα αυτά ενώ πηγαίνεις με ταχύτητα στο όριο ή λίγο πάνω από το όριο - κι αυτό αναγκαστικά).

    Γι' αυτό το λόγο, στα πιο επικίνδυνα σημεία της διαδρομής έχουν βάλει τα κολωνάκια που σχηματίζουν μία λωρίδα, ώστε να αναγκάζονται όλοι, θέλουν δε θέλουν, να μην προσπερνάνε.

    Τι να πω! Καλά μυαλά σε όλους μας!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. και καλά στην Πατρών ενδεχομένως κάποιοι να βρίσκουν δικαιολογίες...
    στην Αθηνών Λαμίας που έχει 3 λωρίδες τί βρίσκουν...???
    ( τα άλλα τα προσπερνώ...
    από δεξιά και με φλάς...-:))
    καλό μήνα Κίτσο μου...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. ΛΕΑ στην Ελλάδα.. τι είπες τωρα.. πού νομίζεις ότι ζεις, στη Σουηδία...; οδηγικά είμαστε στην εποχή του χαλκού, άσ'το.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Θα συμφωνήσω με τον Τάσο πιο πάνω. Άκου και ένα περιστατικό με ΛΕΑ. Την πρώτη χρονιά που ήρθα να μείνω στην Αγγλία (το μακρινό 1996) ξεκινήσαμε μια παρέα από το πανεπιστήμιο να πάμε στο Λονδίνο στην εκκλησία καθότι ήταν Πάσχα. Είχαμε δώσει ραντεβού με μια άλλη παρέα Ελλήνων από άλλο πανεπιστήμιο να συναντηθούμε καθ' οδόν για να πάμε μαζί. Το σημείο συνάντησης; Η ΛΕΑ στο τάδε χλμ της εθνικής οδού (ελληνάρες, ΟΚ). Όταν φτάσαμε στο σωστό σημείο παρκάραμε και περιμέναμε. Σε 5 λεπτά έφτασε η τροχαία και μας έκανε παρατήρηση. Μπήκαμε ξανά στο αυτοκίνητο, οδηγήσαμε 5-10-20 χλμ και ξανασταματήσαμε να περιμένουμε. Σε 3 λεπτά ξαναήρθαν οι ίδιοι τροχαίοι και μας γράψανε με συνοπτικές διαδικασίες και με τσουχτερό πρόστιμο. Ρώτα αν ξανασταμάτησε ποτέ κανείς μας σε ΛΕΑ δι' ασήμαντον αφορμή...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. @ηφαιστίωνας Έτσι φαίνεται, δυστυχώς.
    Καλησπέρα.

    @sarper Φαίνεται ότι είναι πολλά τα λεφτά Άρη :Ρ

    @kanthar0s Ακριβώς αυτό που λες, ακριβώς.

    @vad Αυτό συμβαίνει συνήθως, είναι και θρασείς από πάνω!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. @Τάσος Καλά μυαλά, όπως το λες. Γιατί δυστυχώς ορισμένοι δεν σκέφτονται καν...

    @σπιρτόκουτο Είναι η νοοτροπία Εγώ να περάσω και όλοι οι άλλοι να πάνε να...

    @lali Και λίγα λες...

    @σοφία Παθαίνοντας, μαθαίνεις. Είναι η αλήθεια.
    Καλησπέρα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή