Τετάρτη, 30 Νοεμβρίου 2011

Κάνε στην άκρη να περάσω...

Το Σαββατοκύριακο που μας πέρασε έζησα γι άλλη μια φορά την μοναδική εμπειρία της οδήγησης σε έναν από τους καλύτερους δρόμους της Ευρώπης. Αναφέρομαι φυσικά στην Κορίνθου-Πατρών, ευτυχώς όχι σε όλο της το μήκος. Ήταν που ήταν ο δρόμος άθλιος, τα μισοτελειωμένα-παρατημένα έργα χειροτερεύουν την κατάσταση (τα διόδια είναι άλλη μεγάλη συζήτηση). Όλα αυτά σε συνδυασμό με τον ελληνάρα οδηγό κάνουν το μείγμα εκρηκτικό. Ο δρόμος αυτός, για όσους έχουν την τύχη να μην γνωρίζουν, αποτελείται από μία λωρίδα κυκλοφορίας σε κάθε κατεύθυνση με διπλή διαχωριστική στη μέση στο μεγαλύτερο μέρος του. Το οδόστρωμα σε κακή κατάσταση, ενώ ταμπέλες υπάρχουν διαρκώς που προειδοποιούν για θανατηφόρα ατυχήματα. Δίπλα στη μία λωρίδα κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση υπάρχει μονή διαχωριστική γραμμή για την λωρίδα έκτακτης ανάγκης, αλλιώς ΛΕΑ. Εδώ αρχίζει το μεγάλο πανηγύρι.

Οι περισσότεροι ελληναράδες οδηγοί θεωρούν τη ΛΕΑ ως δρόμο κυκλοφορίας. Οπότε είτε την χρησιμοποιούν για προσπεράσεις από δεξιά είτε πάλι έχουν την απαίτηση με φώτα, κορναρίσματα και κολλώντας πίσω από τους οδηγούς που κινούνται κανονικά στην μοναδική λωρίδα κυκλοφορίας να "κάνουν στην άκρη". Βγαίνουν στο αντίθετο ρεύμα, γκαρίζουν και θεωρούν ότι όποιος κινείται εντός των ορίων είναι αργός και οφείλουν να τον προσπεράσουν, χωρίς να προβληματίζονται από μικρότητες όπως διπλή διαχωριστική ή ότι απλούστατα δεν υπάρχει χώρος. Γι αυτή την κατηγορία οδηγών τα σχόλια είναι περιττά και το πρόβλημα εμφανές.

Από την άλλη έχουμε την άλλη κατηγορία ελληναράδων οδηγών που δεν κάνουν μεν προσπεράσεις αλλά οδηγούν "στην άκρη" ώστε να "αφήνουν τους άλλους" να προσπερνούν, μη γνωρίζοντας συνήθως ότι οι ίδιοι παρανομούν και με αυτήν τους την πράξη και γίνονται υπαίτιοι ατυχήματος. Η λωρίδα έκτακτης ανάγκης είναι ακριβώς αυτό που περιγράφει ο τίτλος, για έκτακτες ανάγκες. Ασθενοφόρα, πυροσβεστικά, περιπολικά και οχήματα που βρίσκονται σε κίνδυνο. Η συγκεκριμένη κατηγορία ελληναράδων οδηγών δε, θεωρούν ότι δεν ευθύνονται, ότι κάνουν το "σωστό", παραβλέποντας ότι κινούνται παράνομα στη ΛΕΑ, αλλοιώνοντας την κανονική κυκλοφορία. Επιπλέον η ΛΕΑ σε αρκετές περιπτώσεις συρρικνώνεται, οπότε οι παρανομούντες οδηγοί αναγκάζονται να κάνουν μανούβρες ξαναμπαίνοντας στην κανονική κυκλοφορία, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Ο δρόμος είναι σχεδιασμένος για ένα κινούμενο όχημα ανά κατεύθυνση, οτιδήποτε παραπάνω είναι επικίνδυνο.

Η σχέση αρκετών οδηγών των ελληνικών δρόμων με τον ΚΟΚ είναι κάτι μεταξύ αγώνων Φόρμουλα1 και τη; θεωρία; του σύμπαντος: τον ξεχειλώνουμε όσο μας βολεύει ώστε να βγούμε πρώτοι. Το θέμα είναι ότι το έπαθλο είναι η θλιβερή πρωτιά στα θανατηφόρα ατυχήματα. Εύχομαι στους επίδοξους καβαλάρηδες της ΛΕΑ όταν - δυσάρεστο αλλά πιθανό  - την χρειαστεί κάποιος δικός τους άνθρωπος, εκείνη τη μέρα να μην έχει μπλοκαριστεί από κάποιον "έξυπνο και γρήγορο" σαν κι αυτούς.


ΥΓ Όσο κι αν φαίνεται ψιλά γράμματα, η τήρηση του ΚΟΚ είναι το Α και το Ω της οδικής ασφάλειας. Δεν είναι προαιρετική, είναι υποχρεωτική. Όσο χάλια και αν είναι το οδικό δίκτυο (που είναι), οι άνθρωποι που κινούμαστε πάνω σ'αυτό κάνουμε τη διαφορά.
ΥΓ1 Στο ιστολόγιο του Andriotakis θα βρείτε αρκετά χρήσιμα στοιχεία για το κομμάτι της Οδικής Ασφάλειας. Αξίζουν τέτοιες προσπάθειες. Προσωπικά θεωρώ τους θανάτους από αυτοκινητιστικά ως "τζάμπα και βερεσέ" καθώς αφορούν κυρίως νεότερους ανθρώπους, που είναι δυο φορές κρίμα.
ΥΓ2 Αντίστοιχο φαινόμενο παρατηρεί κανείς καθημερινά όταν κινείται στον Κηφισό. Η παραβίαση της ΛΕΑ είναι "παιχνίδι και μαγκιά" για "γρήγορους" οδηγούς. Πολλές φορές έχουν δει εγκλωβισμένα ασθενοφόρα. Και δεν είναι θέμα αστυνόμευσης ούτε επιβολής, είναι θέμα τουλάχιστον σεβασμού και πολιτισμού.
ΥΓ3 Η κίνηση αποκλειστικά στην αριστερή λωρίδα είναι άλλο μεγάλο πρόβλημα, αλλά δεν έχει σχέση με το φαινόμενο που περιγράφεται στη συγκεκριμένη ανάρτηση.