Πέμπτη 7 Ιανουαρίου 2010

Πορτογαλία: Alfama, Baixa και Chiado στη Λισαβόνα (2/4)

Οι κεντρικές περιοχές της Λισαβόνας είναι σαν το γράμμα U. Όπως βλέπει κανείς την πόλη από την μεριά της θάλασσας, η δεξιά κορυφή είναι η περιοχή Alfama όπου στην κορυφή της δεσπόζει το κάστρο του Αγίου Γεωργίου, η Baixa που είναι η χαμηλή περιοχή που είχε καταστραφεί από τον σεισμό και το τσουνάμι του 1775 και το Chiado με το Bairro Alto που αποτελούν την αριστερή κορυφή. Τώρα γιατί τα γράφω αυτά; Γιατί κάποιες αποστάσεις μπορεί στον χάρτη να φαίνονται μικρές, αλλά επειδή περιλαμβάνουν μεγάλες ανηφόρες ίσως και να μην είναι τόσο κοντά.

Ξεκινήσαμε νωρίς το επόμενο πρωί τις βόλτες μας και γιατί είχαμε να δούμε αρκετά πράγματα αλλά και γιατί θέλαμε να επισκεφτούμε το κάστρο πριν λήξει η 24ωρη ισχύς της Lisboa Card. Κατεβήκαμε στο Rossio (πλατεία στο κέντρο) και από εκεί πήραμε το τραμ που κάνει την διαδρομή για την Alfama. Νούμερο τραμ δε θυμάμαι, αλλά είναι εύκολο να το βρει κανείς. Εναλλακτικά, βολεύει και το λεωφορείο νο 37. Ανεβαίνοντας τα στενά δρομάκια, βλέπει κανείς ότι τα κτίσματα φαίνονται αρκετά πιο παλιά, οι δρόμοι πλακόστρωτοι. Η περιοχή κατοικείται από αρχαιοτάτων χρόνων, ενώ είναι ίσως η περιοχή με την πιο έντονη αραβική επιρροή. Χαρούμενες πολυκατοικίες σαν και αυτή βρίσκονται παντού με τις γυναίκες να απλώνουν τα ρούχα στο μπαλκόνι.
Το τραμ σταματάει λίγο πιο κάτω απ'το κάστρο, σε ένα από τα παρατηρητήρια της περιοχής, στο Miradouro de Santa Luzia. Θα επανέλθουμε σε αυτό λίαν συντόμως. Από εκεί ξεκινά μια μικρή ανάβαση μέχρι την είσοδο του κάστρου. Ο Άγιος Γεώργιος μας υποδέχεται στην είσοδο.
Το Castelo de Sao Jorge (είσοδος δωρεάν με Lisboa card) πρωτοχτίστηκε από τους Βησιγότθους, έπειτα ανακασκευάστηκε από Άραβες, χριστιανούς και πάει λέγοντας. Η κυρία του αγάλματος μας καλωσορίζει στον εσωτερικό χώρο.
Το καλοκαίρι σ΄αυτές τις καμάρες βγαίνουν τραπεζάκια παρακείμενης δημοτικής καφετέριας. Ωραίο μέρος για να απολαμβάνει κανείς τον καφέ του.
Άποψη της πόλης προς δυτική πλευρά
Τα κανόνια που προστάτευαν την πόλη από τους εισβολείς που ερχόντουσαν από τον ποταμό Τάγο
Δύο από τις πιο γνωστές εκκλησίες της Alfama
H Baixa και το Chiado όπως φαίνονται από το κάστρο. Ξεχωρίζουν τα απομεινάρια του μοναστηριού που καταστράφηκε από τον σεισμό και το τσουνάμι του 1775 - είναι το μόνο κτίσμα που έχει παραμείνει.
Τον μύθο ότι τα παγώνια είναι ωραιοπαθή τον ξέραμε. Το συγκεκριμένο έχει προχωρήσει ένα βήμα μπροστά, καθώς καθρεφτίζεται κιόλας.
Επιστρέψαμε στο παρατηρητήριο που είχαμε συναντήσει ανεβαίνοντας, για τα όμορφα σχέδια με τα πλακάκια δίπλα στο παρκάκι με τις πέργκολες αλλά και την θέα στο ποτάμι και στη Largo das Portas de Sol (νομίζω η εκκλησία που αχνοφαίνεται στο βάθος).
Από το κάστρο κατεβήκαμε με τα πόδια μέσα από τα όμορφα, γραφικά στενάκια της Alfama. Η ζωή στο κομμάτι αυτό της πόλης φαίνεται ότι κυλάει αργά. Βρήκαμε πολλά μαγαζιά με fados, αρκετά εστιατόρια, καφενεδάκια. Κάπου ενδιάμεσα πετυχαίναμε και κάποια μαυριτανικά ερείπια.
Λίγο πιο κάτω βρίσκεται και ο Catedral da Se, παλιός καθεδρικός ναός. Στην φωτογραφία αυτή φαίνεται η μία του πλευρά που είναι σαν τοίχος. Και στη Λισαβόνα κυριαρχούν στους δρόμους οι νεραντζιές.
Επειδή μας έπιασε βροχή, είπαμε να κάνουμε μια στάση για καφέ, δυναμωτικό κρασί και κάτι να τσιμπήσουμε. Σε ένα στενάκι δίπλα στον καθεδρικό βρήκαμε μια καταπληκτική καφετέρια. Εκεί μέσα υπήρχαν βιβλία για τον πελάτη να διαβάσει, αρκετή ησυχία, μικρό αλλά ενδιαφέρον μενού και τιμές φυσιολογικότατες.
Άλλοι επιλέξανε γλυκά και άλλοι αλμυρά, συνοδεία με καφέ ή ένα ποτήρι κόκκινο πόρτο. Είχε πάει 12 οπότε η ώρα το επέτρεπε για ένα ποτήρι κρασί.
Κατεβήκαμε από την Alfama μετά από το αναζωογονητικό διάλειμμα για να συνεχίσουμε στην απέναντι πλευρά, στο Chiado που είναι η πιο "κυριλέ" περιοχή του κέντρο της Λισαβόνας με τα ακριβά μαγαζιά. Είπαμε να μην ανεβούμε με τα πόδια αλλά αν χρησιμοποιήσουμε τον ανελκυστήρα που είδαμε και στην προηγούμενη ανάρτηση. Λόγω ημερών είχε αρκετή ουρά. Το κόστος είναι 2,80 ευρώ. Πρώτο πράγμα που αντικρύσαμε ήταν το γνώριμο μοναστήρι ή μάλλον τα απομεινάρια του, που είχαμε δει από το κάστρο.
Έπειτα, το ίδιο το κάστρο και η περιοχή γύρω από αυτό.
Η Praca do Comercio που ήταν η πύλη εισόδου των εμπορευμάτων.
Και επειδή ήμασταν τυχεροί, παρόλη τη βροχή, στο τέλος είδαμε και ουράνιο τόξο να ξεπροβάλει.DSCN1458
Το Chiado είπαμε είναι η περιοχή με τα καλά μαγαζιά της Λισαβόνας. Έτσι τέθηκε θέμα να αφήσουμε κενό 2-3 ώρες για αγορές. Επειδή τα ψώνια δε με ενδιέφεραν ιδιαίτερα, ανηφορίσαμε με έτερο μέλος της παρέας για να δούμε μερικά αξιοθέατα της περιοχής. Πιο ενδιαφέρουσα ήταν η εκκλησία de Sao Roque. Απ'έξω φαίνεται αρκετά λιτή, ο οδηγός όμως επέμενε ότι άξιζε την επίσκεψή μας, γι αυτό την τιμήσαμε. Το παρεκκλήσι που βρίσκεται μέσα χτίστηκε στην Ρώμη με τα πιο ακριβά υλικά. Κατόπιν τεμαχίστηκε και μεταφέρθηκε αυτούσιο στην Λισαβόνα! Γενικότερα η εκκλησία ήταν γεμάτη με όμορφα και ακριβά κατασκευάσματα.
Είχε ήδη πάει απόγευμα οπότε το στομάχι γουργούριζε και πάλι. Αποφεύγοντας τα κραυγαλέα τουριστικά, μπήκαμε σε ένα συμπαθητικό και προσεγμένο καφέ-εστιατόριο δίπλα στο θέατρο. Εκεί φάγαμε σαλάτα και 2 σούπες, έτσι για το καλό. Η αριστερή όπως φαίνεται είναι σούπα λαχανικών και η δεξιά σούπα από κάστανο! Απαραίτητη συνοδεία ασφαλώς ένα κόκκινο ποτήρι πόρτο.
Γυρίσαμε κατά τις 8 στο ξενοδοχείο για μπάνιο και ξεκούραση. Το βράδυ το μενού είχε Bairro Alto για ποτά (την προπαραμονή της Πρωτοχρονιάς είχε λίγο περισσότερο κίνηση από τις άλλες νεκρές μέρες) και επίσκεψη σε ένα από τα πιο γνωστά μαγαζιά με Fados. Η τιμή ήταν σίγουρα τσιμπημένη αφού είχε ελάχιστη κατανάλωση 20 ευρώ και δεν θέλαμε να φάμε, αποζημιωθήκαμε όμως δοκιμάζοντας δοκιμάζοντας πολύ ωραία κρασιά και άψογη εξυπηρέτηση. Φυσικά οι φωνές των τραγουδιστών ήταν τρομερές! Αξίζει μια επίσκεψη, παρόλο που πλέον η όλη κατάσταση είναι αρκετά τουριστική. Γυρνώντας στο ξενοδοχείο έχοντας στα αυτιά μας ακόμα τη μουσική, μας υποδέχτηκε ένα σχεδόν ολόγιομο φεγγάρι...

ΥΓ Άσχετο αλλά σχετικό: Διακομματικός προϋπολογισμός στην Πορτογαλία είναι η σημερινή είδηση. Εμείς πότε;
ΥΓ1 Εντυπώσεις από Πορτογαλία και σε σχετική ανάρτηση του fpboy. Θα βρείτε ομοιότητες και διαφορές.
ΥΓ2 Ακολουθεί η Σίντρα και το Πόρτο.

1. όμορφη δείχνει η Πορτογαλία από τα μέχρι τώρα πόστ. Αλήθεια από τιμές πως είναι?

2. Μην πίνεις πολύ, γέρνουν οι πόρτες!!! :p

3. θα κρατησω το καστρο και ολα τα συναφηκαι απορριπτω αυτα τα ζουμια στα πιατα !!

φιλια

4. Πορώθηκα!!! Δεν ήξερα πως είναι τόσο όμορφη, εκτός και αν είναι θέμα καλής φωτογραφίας... :)

Φιλί

5. Πολυ πολυ ομορφα!
    Να σε ρωτησω, η σουπα καστανο τι λεει;;;

6. Mαγική πόλη.. Κι από ψηλά είναι τόοσ μα τόσο όμορφη!! Η σούπα κάστανο γιατί δεν με πείθει;! :ΡΡ Φιλάκια πολλά!!!

7. zilepsa. to exo sto mialo mou k ego na pao. exo akusei ta kalitera k to epiveveonis k esi. sorry gia ta greeklish. kali xronia na xume. perimeno na diavaso gia to porto

8. Πόσο μου αρέσουν οι φωτογραφίες με τις απλωμένες μπουγάδες, δεν λέγεται. Μακάρι να είχες και 1-2 ακόμα στο άψογο ποστ σου.

Πανέμορφη η πόλη - πανέμορφα και τα πιάτα.

Καλή Χρονιά - Καλά ταξίδια

9. Πόσο μου αρέσουν οι φωτογραφίες με τις απλωμένες μπουγάδες, δεν λέγεται. Μακάρι να είχες και 1-2 ακόμα στο άψογο ποστ σου.

Πανέμορφη η πόλη - πανέμορφα και τα πιάτα.

Καλή Χρονιά - Καλά ταξίδια

10. Καλημέρα. Περιττό να πω ότι μού ανοίξατε την όρεξη να ξαναεπισκεφτώ την Λισαβώνα! Πολύ όμορφες φωτογραφίες! Κι εμείς είχαμε πάει τέτοια εποχή , όντως έβρεχε πολύ !

11. Υ-ΠΕ-ΡΟ-ΧΑ!
    Ζηλεύωωωωωωωωωωωω....

(Σου κρατώ κακία :(

12. κι εγώ θέλω να μάθω από τιμές πως είναι....πχ φαγητό,εισιτήρια...καθημερινά πράγματα

περιμένω και τα υπόλοιπα κεφάλαια :))))

καλό σαββατοκύριακο
    χχχ

13. τα πιάμε τα κρασάκια μας ε ; χα,χα !
    Πολύ ωραίο που βάζεις και ιστορικές αναφορές για τα μέρη κ.τ.λ
    Πήγατε και Πόρτο ε ;
    Καλή φάσή

14. Και εγώ για τη σούπα κάστανο θέλω να ρωτήσω!!! Καλή? (έχεις αναφερθεί και κανείς άλλος στο μπλογκ σε σούπα κάστανο ή θυμάμαι λάθος?)

Ο Αγιος Γεώργιος δεν... μογγολοφέρνει λίγο?

15. Καλά, μιλάμε, είσαι μεγάλος σαδιστής με όλες αυτές τις αναρτήσεις, σε συγχωρώ μόνο επειδή είναι Χριστούγεννα! (ποιοοοοος;;!!)

Καλησπέρες!

16. Μας ξεσήκωσες ακόμα περισσότερο με το νέο ποστ και τις φωτογραφίες από τα αξιοθέατα! Με έχεις βάλει πραγματικά σε δίλημμα! Για το επόμενο ταξίδι μας είμαι μεταξύ Φλωρεντίας, Λισαβόνας και Μάλτας. Σίγουρα θα επισκεφθούμε και τα 3 μέρη, το θέμα είναι με ποια σειρά. Εγώ θα'θελα βέβαια Φλωρεντία καθώς είναι το όνειρο-απωθημένο μου να πάμε. Θα εξαρτηθεί από το πότε φυσικά και τι καιρό θα κάνει στις χώρες αυτές.

Το ταξίδι αυτό το έκανες με οργανωμένο πρακτορείο ή μόνος σου πήγες;

17. Μο άνοιξες την όρεξη. Η Λισσαβώνα το κάστρο μοιάζει με την Νάπολι από το Vomero. Κι αυτή τέτοια δρομάκια, τέτοιες πολυκατοικίες κτλ. Φαίνεται πολύ όμορφη πόλη.

Περιμένω και το Οπόρτο που μου έχουν πει ότι είναι καλύτερο!

Καλή εβδομάδα!

18. ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΥΞΙΔΑ: Στείλτε e-mail με το ονοματεπώνυμό σας στο pennybrotzaki@gmail.com και ίσως γίνετε ένας από τους τρεις που θα κερδίσουν από ένα αντίτυπο του δευτέρου μέρους της τριλογίας Millennium, Το κορίτσι που έπαιζε με τη φωτιά, του Στιγκ Λάρσον. Μέχρι τις 21 Ιανουαρίου, ημέρα προβολής της ταινίας στην Ελλάδα!

19. Πιά Λισαβόνα??? Η Κέρκυρα είναι αυτή!!!!

Καλή χρονιά γεμάτη ταξίδια ΚιτςΜιτς!!!

20. στη πρώτη φωτογραφία,λες και βλέπω τα Καντούνια της Κέρκυρας...

Ωραία θα ήταν η Πορτογαλία.Και είναι ωραία πράγματι.

Η Σίντρα πρέπει να είναι πολύ ωραία.Δεν έχω καμία αμφιβολία για τη Σιντρα.:)

Ενδιαφέρουσες οι ιστορικές αναφορές σου :)

εκπληκτικές εικόνες.

I like Portugal.

(να ξέρεις πως η Πορτογαλία έχει ωραία κρασιά.....)

21. Τι καλά !!!
    Ταξιδεύουμε κι εμεις μαζί σου νοερά
    μιας και δε μπορούμε αυτή την εποχή ...
    Καλά να τα περνάς !!!

22. lisavona teleia!

eixa paei k egw prosfata kai moy arese para poly!

KALI MAS XRONIAAAAAA!

:-)

23. Ιιιιιιιιιι!!!!
    Μπράβο πολύ όμορφα!!!
    Και φώτο τέλειες!
    Δεν πετύχατε όμως ηλιοφάνεια όπως κάποιοι άλλοι ε?
    :-P
    Πάω για το 3/4!

24. @mahler76 Από τιμές είναι πολύ καλά. Αρκετά φθηνότερα από Αθήνα σε φαγητό και ποτό. Α! Και διαμονή φυσικά.

@darthiir the abban Γι αυτό έχουν πάρει κλίση οι άτιμες;
    Τς τς τς! Τι σου είναι η επιστήμη :P

@σκουλήκι Τι έχουνε βρε τα ζουμιά στα πιάτα; Εσύ δεν είσαι της υγιεινής;
    Φιλί

@raven Ώπα! Εισπράξαμε και το κοπλιμέντο! Να'σαι καλά!
    Είναι και όμορφη πάντως, να το ξέρεις!
    Φιλιά

25. @butterfly Ήταν σίγουρα διαφορετική! Δεν γλύκιζε πάρα πολύ, οπότε μπορούσες άνετα να την φας.
    Ιδιαίτερη γεύση :-)

@dreamy cloud Λέγοντας από ψηλά; Πετώντας ως σύννεφο; ;-)
    Γεύσεις και ιδιαιτερότητες είναι αυτές. Πάντα προσπαθώ να δοκιμάζω τα περίεργα όπου πάω.

@sailormoon Καλή χρονιά να'χουμε, εννοείται!
    Να πας, γιατί όχι; Τα ταξίδια είναι πάντα ωραία.

@fvasileiou Είχα και άλλες αλλά μετά θα βγαίνανε πολλές!
    Να'σαι καλά για τα καλά σου λόγια.
    Καλή ταξιδιωτική χρονιά να'χουμε.

26. @fvasileiou Τώρα το πρόσεξα το διπλό σχόλιο :-)

@crispy Να ξαναπάς. Και γιατί όχι Πόρτο αυτή τη φορά; Ακόμη καλύτερα, νομίζω.
    Η βροχή όντως μας μάρανε, αλλά οι βόλτες βόλτες!

@artanis Γιατί μου κρατάς κακία; Τι σου'κανα βρε;
    Φιλιά!

@και λοιπόν Όσες φορές φάγαμε έξω μαζί με κρασιά, ορεκτικά κτλ δεν πληρώσαμε πάνω από 15 ευρώ το άτομο. Και τα ποτά είχαν 3-4 ευρώ. Μόνο στα fados πληρώσαμε αρκετά αλλά εκεί είναι τουριστικά.
    Ελπίζω να σε κάλυψα.

27. @fpboy Σαν παιδιά και μεις είπαμε να δοκιμάσουμε κανένα κρασί ;-)
    Μ'αρέσει να διαβάζω για τα μέρη που επισκέπτομαι, γι αυτό και οι αναφορές!
    Καλημέρα

@τρελοτουρίστρια Για να το λες και συ η κοσμογυρισμένη κάτι παραπάνω θα ξέρεις!
    Φιλιά

@penny Καλά θυμάσαι για την σούπα κάστανο. Καλή ήταν, κάπως πηχτή, δεν γλύκιζε ιδιαίτερα οπότε τρωγόταν ως κανονικό φαγητό.
    Ενδιαφέρουσα γεύση, σίγουρα!

@μετεωρίτης Γιατί σαδιστής παρακαλώ; Άμα είναι να τις σταματήσω :P
    Καλημέρα!

28. @παρακμιακό εργαλείο Να'σαι καλά!
    Ό,τι μπορούμε κάνουμε. Φιλιά

@ήρθε η πίτσα Και είναι και φαίνονται.
    Άντε, σειρά σου για ταξίδια!

@δανάη Πρώτα Φλωρεντία, είναι πραγματικά πανέμορφη και ένα 3ημερο αρκεί για την γυρίσεις με την άνεσή σου. Άσε που έχει εκπτώσεις και στην Ιταλία τώρα ;-)
    Εννοείται μόνοι μας το ταξίδι, ποτέ με πρακτορείο όπου είναι δυνατόν!
    Κλείνουμε μέσω Ίντερνετ, διαβάζουμε ό,τι περισσότερο μπορούμε και φύγαμε!

@Εύη Σειρά σου, στο ξαναλέω! Άντε, άντε!
    Φιλιά

29. @ndn Η συνοικία κάτω από το κάστρο θυμίζει πολύ έντονα τους Μαυριτανούς. Αυτό ίσως είναι το ιδιαίτερό της.
    Καλό το Πόρτο - δες παραπάνω :-)
    Καλημέρα

@penny Δεν το πρόλαβα, είχα πήξει τις προηγούμενες μέρες.
    Να'σαι καλά για την ενημέρωση πάντως!

@radio marconi Το Ποντικονήσι που είναι όμως; Χεχε!
    Καλή χρονιά και σε σένα, φίλτατε!

@δίοδος Και δω διπλό σχόλιο βλέπω; Χεχε!
    Και στα επόμενα, εννοείται!
    Φιλιά

30. @Βασίλης Λίγο πιο πάνω το σχολιάσε και ο Μαρκόνι αυτό. Μήπως κάνετε παρέα; Χεχε!
    Καλά είναι, όντως!
    Έχει ωραία κρασιά και μπορώ να πω ότι δοκιμάσαμε αρκετά ;-)
    Καλημέρα!

@side21 Καλά να περνάς και συ. Δυστυχώς δεν ξαναέρχομαι στο νησί σου απ'ό,τι φαίνεται... Κρίμας!

@founio Όμορφα είναι όντως! Στο προτείνω ανεπιφύλακτα.

@φρέσκο Καλή μας χρονιά, εννοείται!
    Καλά ήταν, όμορφα περάσαμε.
    Πάντα ταξίδια σου εύχομαι!

31. Η πόλη και ο τόπος γενικά φαίνονται όμορφοι, αλλά οι φωτογραφίες σου τα κάνουν να φαίνονται ακόμη πιο ωραία. Μπράβο σου ειλικρινά.

32. @Φοίβος Νικολαϊδης Από κοπλιμέντο σε κοπλιμέντο πάμε!
    Είναι όμορφοι οι τόποι και τα τοπία, πραγματικά.