Πέμπτη, 7 Ιανουαρίου 2010

Πορτογαλία: Alfama, Baixa και Chiado στη Λισαβόνα (2/4)

Οι κεντρικές περιοχές της Λισαβόνας είναι σαν το γράμμα U. Όπως βλέπει κανείς την πόλη από την μεριά της θάλασσας, η δεξιά κορυφή είναι η περιοχή Alfama όπου στην κορυφή της δεσπόζει το κάστρο του Αγίου Γεωργίου, η Baixa που είναι η χαμηλή περιοχή που είχε καταστραφεί από τον σεισμό και το τσουνάμι του 1775 και το Chiado με το Bairro Alto που αποτελούν την αριστερή κορυφή. Τώρα γιατί τα γράφω αυτά; Γιατί κάποιες αποστάσεις μπορεί στον χάρτη να φαίνονται μικρές, αλλά επειδή περιλαμβάνουν μεγάλες ανηφόρες ίσως και να μην είναι τόσο κοντά.

Ξεκινήσαμε νωρίς το επόμενο πρωί τις βόλτες μας και γιατί είχαμε να δούμε αρκετά πράγματα αλλά και γιατί θέλαμε να επισκεφτούμε το κάστρο πριν λήξει η 24ωρη ισχύς της Lisboa Card. Κατεβήκαμε στο Rossio (πλατεία στο κέντρο) και από εκεί πήραμε το τραμ που κάνει την διαδρομή για την Alfama. Νούμερο τραμ δε θυμάμαι, αλλά είναι εύκολο να το βρει κανείς. Εναλλακτικά, βολεύει και το λεωφορείο νο 37. Ανεβαίνοντας τα στενά δρομάκια, βλέπει κανείς ότι τα κτίσματα φαίνονται αρκετά πιο παλιά, οι δρόμοι πλακόστρωτοι. Η περιοχή κατοικείται από αρχαιοτάτων χρόνων, ενώ είναι ίσως η περιοχή με την πιο έντονη αραβική επιρροή. Χαρούμενες πολυκατοικίες σαν και αυτή βρίσκονται παντού με τις γυναίκες να απλώνουν τα ρούχα στο μπαλκόνι.
Το τραμ σταματάει λίγο πιο κάτω απ'το κάστρο, σε ένα από τα παρατηρητήρια της περιοχής, στο Miradouro de Santa Luzia. Θα επανέλθουμε σε αυτό λίαν συντόμως. Από εκεί ξεκινά μια μικρή ανάβαση μέχρι την είσοδο του κάστρου. Ο Άγιος Γεώργιος μας υποδέχεται στην είσοδο.
Το Castelo de Sao Jorge (είσοδος δωρεάν με Lisboa card) πρωτοχτίστηκε από τους Βησιγότθους, έπειτα ανακασκευάστηκε από Άραβες, χριστιανούς και πάει λέγοντας. Η κυρία του αγάλματος μας καλωσορίζει στον εσωτερικό χώρο.
Το καλοκαίρι σ΄αυτές τις καμάρες βγαίνουν τραπεζάκια παρακείμενης δημοτικής καφετέριας. Ωραίο μέρος για να απολαμβάνει κανείς τον καφέ του.
Άποψη της πόλης προς δυτική πλευρά
Τα κανόνια που προστάτευαν την πόλη από τους εισβολείς που ερχόντουσαν από τον ποταμό Τάγο
Δύο από τις πιο γνωστές εκκλησίες της Alfama
H Baixa και το Chiado όπως φαίνονται από το κάστρο. Ξεχωρίζουν τα απομεινάρια του μοναστηριού που καταστράφηκε από τον σεισμό και το τσουνάμι του 1775 - είναι το μόνο κτίσμα που έχει παραμείνει.
Τον μύθο ότι τα παγώνια είναι ωραιοπαθή τον ξέραμε. Το συγκεκριμένο έχει προχωρήσει ένα βήμα μπροστά, καθώς καθρεφτίζεται κιόλας.
Επιστρέψαμε στο παρατηρητήριο που είχαμε συναντήσει ανεβαίνοντας, για τα όμορφα σχέδια με τα πλακάκια δίπλα στο παρκάκι με τις πέργκολες αλλά και την θέα στο ποτάμι και στη Largo das Portas de Sol (νομίζω η εκκλησία που αχνοφαίνεται στο βάθος).
Από το κάστρο κατεβήκαμε με τα πόδια μέσα από τα όμορφα, γραφικά στενάκια της Alfama. Η ζωή στο κομμάτι αυτό της πόλης φαίνεται ότι κυλάει αργά. Βρήκαμε πολλά μαγαζιά με fados, αρκετά εστιατόρια, καφενεδάκια. Κάπου ενδιάμεσα πετυχαίναμε και κάποια μαυριτανικά ερείπια.
Λίγο πιο κάτω βρίσκεται και ο Catedral da Se, παλιός καθεδρικός ναός. Στην φωτογραφία αυτή φαίνεται η μία του πλευρά που είναι σαν τοίχος. Και στη Λισαβόνα κυριαρχούν στους δρόμους οι νεραντζιές.
Επειδή μας έπιασε βροχή, είπαμε να κάνουμε μια στάση για καφέ, δυναμωτικό κρασί και κάτι να τσιμπήσουμε. Σε ένα στενάκι δίπλα στον καθεδρικό βρήκαμε μια καταπληκτική καφετέρια. Εκεί μέσα υπήρχαν βιβλία για τον πελάτη να διαβάσει, αρκετή ησυχία, μικρό αλλά ενδιαφέρον μενού και τιμές φυσιολογικότατες.
Άλλοι επιλέξανε γλυκά και άλλοι αλμυρά, συνοδεία με καφέ ή ένα ποτήρι κόκκινο πόρτο. Είχε πάει 12 οπότε η ώρα το επέτρεπε για ένα ποτήρι κρασί.
Κατεβήκαμε από την Alfama μετά από το αναζωογονητικό διάλειμμα για να συνεχίσουμε στην απέναντι πλευρά, στο Chiado που είναι η πιο "κυριλέ" περιοχή του κέντρο της Λισαβόνας με τα ακριβά μαγαζιά. Είπαμε να μην ανεβούμε με τα πόδια αλλά αν χρησιμοποιήσουμε τον ανελκυστήρα που είδαμε και στην προηγούμενη ανάρτηση. Λόγω ημερών είχε αρκετή ουρά. Το κόστος είναι 2,80 ευρώ. Πρώτο πράγμα που αντικρύσαμε ήταν το γνώριμο μοναστήρι ή μάλλον τα απομεινάρια του, που είχαμε δει από το κάστρο.
Έπειτα, το ίδιο το κάστρο και η περιοχή γύρω από αυτό.
Η Praca do Comercio που ήταν η πύλη εισόδου των εμπορευμάτων.
Και επειδή ήμασταν τυχεροί, παρόλη τη βροχή, στο τέλος είδαμε και ουράνιο τόξο να ξεπροβάλει.DSCN1458
Το Chiado είπαμε είναι η περιοχή με τα καλά μαγαζιά της Λισαβόνας. Έτσι τέθηκε θέμα να αφήσουμε κενό 2-3 ώρες για αγορές. Επειδή τα ψώνια δε με ενδιέφεραν ιδιαίτερα, ανηφορίσαμε με έτερο μέλος της παρέας για να δούμε μερικά αξιοθέατα της περιοχής. Πιο ενδιαφέρουσα ήταν η εκκλησία de Sao Roque. Απ'έξω φαίνεται αρκετά λιτή, ο οδηγός όμως επέμενε ότι άξιζε την επίσκεψή μας, γι αυτό την τιμήσαμε. Το παρεκκλήσι που βρίσκεται μέσα χτίστηκε στην Ρώμη με τα πιο ακριβά υλικά. Κατόπιν τεμαχίστηκε και μεταφέρθηκε αυτούσιο στην Λισαβόνα! Γενικότερα η εκκλησία ήταν γεμάτη με όμορφα και ακριβά κατασκευάσματα.
Είχε ήδη πάει απόγευμα οπότε το στομάχι γουργούριζε και πάλι. Αποφεύγοντας τα κραυγαλέα τουριστικά, μπήκαμε σε ένα συμπαθητικό και προσεγμένο καφέ-εστιατόριο δίπλα στο θέατρο. Εκεί φάγαμε σαλάτα και 2 σούπες, έτσι για το καλό. Η αριστερή όπως φαίνεται είναι σούπα λαχανικών και η δεξιά σούπα από κάστανο! Απαραίτητη συνοδεία ασφαλώς ένα κόκκινο ποτήρι πόρτο.
Γυρίσαμε κατά τις 8 στο ξενοδοχείο για μπάνιο και ξεκούραση. Το βράδυ το μενού είχε Bairro Alto για ποτά (την προπαραμονή της Πρωτοχρονιάς είχε λίγο περισσότερο κίνηση από τις άλλες νεκρές μέρες) και επίσκεψη σε ένα από τα πιο γνωστά μαγαζιά με Fados. Η τιμή ήταν σίγουρα τσιμπημένη αφού είχε ελάχιστη κατανάλωση 20 ευρώ και δεν θέλαμε να φάμε, αποζημιωθήκαμε όμως δοκιμάζοντας δοκιμάζοντας πολύ ωραία κρασιά και άψογη εξυπηρέτηση. Φυσικά οι φωνές των τραγουδιστών ήταν τρομερές! Αξίζει μια επίσκεψη, παρόλο που πλέον η όλη κατάσταση είναι αρκετά τουριστική. Γυρνώντας στο ξενοδοχείο έχοντας στα αυτιά μας ακόμα τη μουσική, μας υποδέχτηκε ένα σχεδόν ολόγιομο φεγγάρι...

ΥΓ Άσχετο αλλά σχετικό: Διακομματικός προϋπολογισμός στην Πορτογαλία είναι η σημερινή είδηση. Εμείς πότε;
ΥΓ1 Εντυπώσεις από Πορτογαλία και σε σχετική ανάρτηση του fpboy. Θα βρείτε ομοιότητες και διαφορές.
ΥΓ2 Ακολουθεί η Σίντρα και το Πόρτο.