Τετάρτη, 4 Νοεμβρίου 2009

Τα καλά του ανταγωνισμού: η πλευρά του ταξιδιώτη

Εδώ και ένα μήνα περίπου η Ολυμπιακή δεν είναι πλέον εταιρεία του δημοσίου και ας ελπίσουμε να μην ξαναγίνει για πολλούς και διάφορους λόγους. Έτσι, για πρώτη φορά έχουμε στη χώρα μας δύο μεγάλες αεροπορικές εταιρείες που λειτουργούν σε συνθήκες πλήρους ανταγωνισμού. Όσο υπήρχε μόνο η πάλαι πότε Ολυμπιακή, δε μιλούσαμε καν για ανταγωνισμό. Οι τιμές ήταν σταθερές, η ποιότητα ας μην συζητηθεί πόσο μάλλον η συνέπεια. Το υψηλό κόστος κυρίως του Ελευθέριος Βενιζέλος απέτρεπε πολλές low cost αεροπορικές εταιρείες να ξεκινήσουν πτήσεις από/ προς την Ελλάδα. Όλα αυτά μέχρι 6-7 χρόνια πριν.

Μετά ήρθαν οι Ολυμπιακοί Αγώνες που έβαλαν την χώρα ξανά δυνατά στον παγκόσμιο χάρτη του τουρισμού, του ενδιαφέροντος, του πολιτισμού, των μετακινήσεων. Η Ολυμπιακή συνέχιζε να απαξιώνεται, η Aegean Airlines είχε ήδη αρχίσει να αναπτύσσεται με έμφαση στην ποιότητα και στην συνέπεια, γεγονός που ανταμοίφθηκε από το επιβατικό κοινό. Τα τελευταία δύο χρόνια περίπου η κατάσταση του ανταγωνισμού στην χώρα χειροτέρευε, ακολουθώντας αντίστοιχα βήματα με τις αγορές του εξωτερικού. Η Ολυμπιακή σχεδόν δεν υπήρχε, η Aegean άρχισε να έχει καθυστερήσεις χάνοντας την συνέπεια που την χαρακτήριζε, φθηνά εισιτήρια έβλεπε κανείς μόνο με το κυάλι. Η κατάσταση για τον ταξιδιώτη δε φαινόταν πολύ καλή, σε συνδυασμό και με την οικονομική κρίση.

Τότε μπήκε στο παιχνίδι η Marfin αγοράζοντας την Ολυμπιακή και μετονομάζοντάς την σε Olympic Air. Νέα σκάφη έχουν ήδη κάνουν την εμφάνισή τους, αναβαθμίζοντας την ποιότητα και την ασφάλεια. Η Aegean συνεχίζει να έχει τον νεότερο στόλο της ΝΑ Ευρώπης παραλαμβάνοντας διαρκώς νέα αεροπλάνα. Και οι δύο εταιρείες έχουν εντάξει στο στόλο τους ελικοφόρα αεροπλάνα προετοιμαζόμενες για τους διαγωνισμούς των άγονων γραμμών - μην ξεχνάμε ότι σε ορισμένα αεροδρόμια σε νησιά δεν μπορούν να προσγειωθούν τζετ λόγω μεγέθους. Το ίδιο έχει κάνει και η Athens Airways. Ο πόλεμος ανακοινώσεων μεταξύ των δύο μεγάλων ήδη έχει αρχίσει με αφορμή τα δρομολόγια προς Κωνσταντινούπολη.

Και κάπου εκεί μπαίνει και ο ταξιδιώτης. Ως αποτέλεσμα αυτού του ανταγωνισμού, κατακλυστήκαμε τον τελευταίο καιρό από διαφημίσεις για προσφορές. Διαδρομές εξωτερικού με 50 και 70 ευρώ μετ'επιστροφής (φόρων και λοιπών συμπεριλαμβανομένων), διαδρομές εσωτερικού σε αντίστοιχα χαμηλές τιμές (πχ Θεσσαλονίκη-Αθήνα με 21 ευρώ). Και δε μιλάμε για λίγες θέσεις, αλλά για αρκετές χιλιάδες. Πλέον μπορούμε ως πελάτες να συγκρίνουμε τιμές για ίδια δρομολόγια μεταξύ των δύο (για το εξωτερικό) και μεταξύ των τριών (για το εσωτερικό). Απολαμβάνουμε πτήσεις με ονομαστική τιμή 1 ευρώ. Όλα αυτά δηλαδή που στην υπόλοιπη Ευρώπη υπήρχαν εδώ και αρκετό καιρό. Κάλλιο αργά παρά ποτέ, που λένε.

Ας απολαύσουμε το πάρτι του ανταγωνισμού, λοιπόν, όσο αυτό διαρκεί. Είναι ευκαιρία για φτηνά ταξίδια, κυρίως στο εξωτερικό. Αθροιστικά αν το πάρει κανείς, είναι αρκετά φτηνότερα από ένα σαββατοκύριακο στο Πήλιο ή σε οποιονδήποτε άλλο εσωτερικό προορισμό. Αρκεί να προγραμματίσει κανείς εγκαίρως κάποιο άσχετο τριήμερο μέσα στον Φλεβάρη ή τον Μάρτη. Και πάνω απ'όλα να το πάρει απόφαση... Τι λέτε λοιπόν, πάμε να γνωρίσουμε την Ευρώπη;