Τετάρτη, 7 Οκτωβρίου 2009

Διόδιο μιας και αργεί το τριώδιο

Οι εκλογές γενικότερα αποτελούν μιας πρώτης τάξεως αφορμή για επιστροφή στα πάτρια εδάφη. Καλή η Αθήνα, αλλά η ευκαιρία για ένα 4ημερο στη Λάρισα και στο χωριό είναι ό,τι πρέπει. Ευκαιρία για συναντήσεις με γονείς, παλιούς φίλους, συγγενείς, επίσκεψη στο χωριό και απόλαυση των φαγητών της γιαγιάς. Η μετακίνηση έγινε οδικώς - όπως αναγράφει και η υπεύθυνη δήλωση που καταθέτει κανείς για να πάρει την άδεια. Έτσι, πετύχαμε τις νέες αυξήσεις και τα νέα διόδια στην εθνική οδό στο κομμάτι από Αθήνα μέχρι Λάρισα. Τρελή φαεινή ιδέα να αυξηθούν τα διόδια λίγο πριν τις εκλογές. Επίσης, απίστευτη ιδέα ήταν και συνεχίζει να είναι να προπληρώνουμε έργα που θα γίνουν. Αλλά και η σύλληψη να πληρώνουμε διόδια από την πλευρά του Αιγαίου για την εταιρία που κάνει τα έργα στην πλευρά του Ιονίου είναι εξίσου μεγαλειώδης. Όσο για τις χρεώσεις, ασχολίαστο. Είμαι σίγουρος ότι έχουν όλα την μαγική εξήγησή τους...


Το πιο κουλό όμως απ'όλα είναι κατά τη γνώμη μου αυτό που γίνεται με τους πομποδέκτες. Αναφέρομαι στα μικρά μηχανηματάκια που τα γεμίζει κανείς με χρήματα και περνά από τις ειδικές λωρίδες. Αυτό γίνεται κυρίως για οικονομία και ευκολία. Οι περισσότεροι Αθηναίοι γνωρίζουμε τον πομποδέκτη e-pass της Αττικής Οδού. Στις εθνικές οδούς, όπου αυτό ήταν διαθέσιμο, είχαμε παλιότερα μόνο το TEO-pass. Χρήσιμο και αυτό, ειδικά σε μεγάλα μποτιλιαρίσματα σου κέρδιζε χρόνο και μια μικρή έκπτωση της τάξης του 5%. Λίγο καιρό πριν η εταιρία που ανέλαβε το κομμάτι της Πελοποννήσου ανέπτυξε δικό της σύστημα, το Olympia pass. Εδώ να σημειώσω ότι παράλληλα με το Olympia pass μπορεί κανείς προς το παρόν να περάσει και με το e-pass. Τέλος, η εταιρία που διαχειρίζεται το κομμάτι μεταξύ Λαμίας και Λάρισας καθιέρωσε και αυτή με τη σειρά της άλλο σύστημα, το e-way. Οσονούπω έρχεται η Ιονία Οδός και η Εγνατία. Για να δούμε και αυτές τι θα κάνουν.


Αντίστοιχα συστήματα διέλευσης ισχύουν σε αρκετές χώρες της Ευρώπης. Εξ'όσων γνωρίζω όμως, στις περισσότερες εφαρμόζεται ενιαίο σύστημα πομποδέκτη. Έτσι ο χρήστης του δρόμου δε χρειάζεται να έχει πολλαπλούς πομποδέκτες και κάθε φορά στα διόδια να αλλάζει, ούτε το παρμπρίζ του αυτοκινήτου να είναι γεμάτο με βάσεις για τους δέκτες. Και σημειωτέον ότι μιλάμε για χώρες με πραγματικά πολλά χιλιόμετρα οδικού άξονα. Στην χώρα μας βέβαια όπου τα χιλιόμετρα αναλογικά είναι πολύ λιγότερα, έχουμε ήδη 4 διαφορετικά συστήματα! Αυτό δηλαδή που ξεκινά να γίνεται βοήθεια και εξυπηρέτηση, καταλήγει να γίνεται πονοκέφαλος. Για άλλη μια φορά, βέβαια, γίνεται κατανοητό ότι για ένα απλό πράγμα δεν μπορεί να υπάρξει μια κεντρική συμφωνία και διαχείριση...


Προσωπικά έχω e-pass που περνά στην Αττική Οδό και σε ορισμένα διόδια προς Πελοπόννησο μεριά και teo-pass που περνάει στα τρία πρώτα διόδια μέχρι Λαμία, σε ένα έξω από Θεσ/νικη και στο Άκτιο. Ήδη το ότι έχω δύο μου φαίνεται υπερβολή. Ειλικρινά αδυνατώ να τοποθετήσω επιπλέον. Μέχρι νεωτέρας λοιπόν, καλές διαδρομές!


ΥΓ Άσχετο, αλλά όσο ισχύει πάντως η εκλογική άδεια, στο χωριό θα ψηφίζω. Ευκαιρία για επιστροφές στα πάτρια. Χώρια που είναι πάνω από 400 χλμ άρα δύο οι μέρες που αντιστοιχούν.