Καθημερινά κατακλυζόμαστε από διαφημιστικά μηνύματα. Από έμμεσες και άμεσες εκκλήσεις για αγορές, προτροπές για δανεισμούς και χρήση νέων προϊόντων. Οι άμεσες είναι εύκολα αναγνωρίσιμες. Οι έμμεσες χρησιμοποιούν τις τελευταίες λέξεις της τεχνολογίας, της ψυχολογίας και του μάρκετινγκ, ώστε να απευθυνθούν χιουμοριστικά, εκφοβιστικά και με άλλους τρόπους, στις φοβίες μας, στα άγχη μας, στο υποσυνείδητό μας, στον εγωισμό μας, στη διάθεσή μας να ξεχωρίζουμε και σε λοιπά αρχέγονα ένστικτα.
Όλα αυτά ωραία και καλά. Οι διαφημιστικές προσπαθούν να κάνουν τη δουλειά τους, οι εταιρίες να μεγιστοποιήσουν τις πωλήσεις και τα κέρδη τους. Εμείς; Ποια είναι η θέση του καθενός από εμάς; Και κυρίως, ποιες οι άμυνές μας;
Στα εγχειρίδια του μάρκετινγκ, αλλά και στα φυλλάδια των συνδέσμων καταναλωτών μιλάνε για ιεράρχηση των αναγκών μας, για κάλυψη των βασικών και έπειτα των δευτερευόντων (φήμη, δόξα, αναγνώριση κτλ), παρατίθενται ποσοστά εξόδων με βάση το εισόδημα και λοιπά οικονομετρικά και μη στοιχεία.
Όλα αυτά ωραία και καλά. Χρήσιμα εργαλεία, αν μη τι άλλο. Η πραγματική δύναμη απέναντι σε όλα αυτά, όμως, βρίσκεται στο μυαλό, στο χέρι και στην τσέπη μας.
Εταιρία αυξάνει την τιμή σε προϊόντα της αναίτια και χωρίς να καλυτερεύσει την ποιότητα;
Εταιρία μειώνει την ποιότητα των προϊόντων της, χωρίς διαφοροποίηση στην τιμή;
Εταιρία εξαπατεί το κοινό με παραπλανητικά μηνύματα ή αποκρύπτοντας την αλήθεια;
Εταιρία εμπλέκεται σε σκάνδαλα;
Επιχείρηση προσφέρει υπηρεσίες χαμηλής ποιότητας και υψηλής τιμής;
Αυτά και άλλα πολλά είναι καθημερινά ζητήματα που αντιμετωπίζουμε όλοι μας. Η δύναμή μας είναι η επιλογή. Ας μην ξαναψωνίσω από την επιχείρηση που δε με προσέχει, που με υποτιμά. Ας κάνω την αντίστοιχη καταγγελία - άσχετα αν βγει ή δε βγει κάτι. Ακόμα και να μη γίνει κάτι άμεσα, θα έχω τη συνείδησή μου περισσότερο καθαρή. Ας μην αγοράσω το συγκεκριμένο προϊόν, υπάρχουν αρκετά παρεμφερή. Είναι από τα καλά του καταναλωτισμού, η ύπαρξη αρκετών εναλλακτικών.
Κάθε αγορά ισοδυναμεί με μία ψήφο. Κάθε μέρα ψηφίζουμε. Οι εκλογές για τη Βουλή είναι κάθε τετραετία (δεν παίρνω και όρκο βέβαια), για τα απλά και ουσιώση, όμως, κάθε μέρα. Δεν είναι μια απλή κίνηση, μια απλή συναλλαγή. Εκτελούμε τις κινήσεις μας από συνήθεια. Την επόμενη φορά, ας αφιερώσουμε λίγο περισσότερο χρόνο να σκεφτούμε τις πιθανές προεκτάσεις.
Οι μεγάλες αλλαγές ξεκινάνε από μικρά βήματα. Όλα καταλήγουν τελικά στο ότι 1+1+1...+1 = πολύ, όσο κι αν μας φαίνεται λίγο.
Έμπνευση για τις σκέψεις αυτές στάθηκαν δύο διαφορετικές αλλά και τόσο όμοιες κουβέντες στα ιστολόγια demasamere.blogspot.com - ανάρτηση Ψηφίζω κάθε μέρα - και στο pelatis σχετικά με μαγαζί της παραλιακής.
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠροσωπικά όταν πηγαίνω στο super market αγοράζω μόνο τα αναγκαία, τίποτα παραπάνω, τίποτα λιγότερο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΌταν όμως πηγαίνει η γειτόνισσα μου, την βλέπω που κουβαλάνε με τον άντρα της τρία καρότσια πράγματα! Θα μου πεις, παντρεμένη είναι τα χρειάζεται...Ναι, αλλά πως θα της χρησιμέψουν 5 διαφορέτικές χλωρίνες, 3 διαφορετικά σαμπουάν, 4 διαφορετικές μάρκες αναψυκτικών?
Ψωνίζει αλόγιστα. Ψωνίζει ότι της πασσάρουν ως καλό και δημοφιλές και όχι ότι πραγματικά χρειάζεται. Τι να πώ? Σε περίοδο πολέμου βρισκόμαστε?
Αν σκέφτονται όλοι οι καταναλωτές σαν αυτή, ζήτω που καήκαμε!
(Και όχι δεν λυπάμαι τον άντρα της, γιατί αν ήταν καλός θα είχε πατήσει πόδι μιας και αυτός πληρώνει...)
Η εικόνα που πολύ παραστατικά περιγράφεις, είναι καθημερινό φαινόμενο και αποτελεί τη μία όψη του νομίσματος. Λιγότερη κατανάλωση είναι το ζητούμενο. Η άλλη όψη είναι ποιοτικές επιλογές και πάνω από όλα Να μην τρώμε εκεί που μας φτύνουν. Ακούγεται λίγο ωμό, αλλά όταν σου συμπεριφέρονται ανάλογα, εσύ γιατί να συνεχίζεις να τους ψηφίζεις καθημερινά;
ΑπάντησηΔιαγραφήΑκούγεται ωμό, αλλά ίσως έτσι βάλουμε μυαλό...Λέω τώρα εγώ. Γιατί αν είχαμε μυαλό δεν θα είχαμε φτάσει σε αυτό το σημείο. Δεν θα τους αφήναμε να κάνουν ότι θέλουν με τα λεφτά μας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίναι θέμα βολής. Για αυτό τρώμε εκεί που μας φτύνουν και εμείς λέμε και ευχαριστώ.
Αυτό όμως αλλάζει. Και αλλάζει εύκολα. Απλώς στην επόμενη αγορά, ας χρησιμοποιήσουμε λίγο περισσότερο το μυαλό για να χαλιναγωγήσει την παρόρμηση και τη συνήθεια. Δεν είναι δα και τόσο δύσκολο. Τι λέτε;
ΑπάντησηΔιαγραφήΤις προάλλες για παράδειγμα απέφυγα να πάμε με την παρέα μου σε γνωστό παραλιακό μαγαζί, εξαιτίας μιας ιστορίας που αναγράφηκε στο pelatis. Είναι μία αρχή. Όλα τα μεγάλα ξεκινάνε από κάτι μικρό. Αρκεί να γίνεται η αρχή.
Ξέρεις τι γίνεται? Μεγάλο ποσοστό των διαφημίσεων - κατευθύνσεων απευθήνεται σε αγοραστικό κοινό το οποίο είναι παιδιά, νοικοκυρές και ηλικιωμένοι.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτές οι ομάδες ότι βλέπουν καινούργιο θέλουν να το δοκιμάσουν. Οπότε δεν νομίζω να είναι τόσο εύκολο αν σκεφτείς ότι τα παιδιά δεν έχουν κρίση ενήλικου, οι ηλικιωμένοι βαριούνται να ψάξουν και οι νοικοκυρές ψάχνουν να βρουν το απορρυπαντικό που θα εξαφανίζει 3 λεκέδες και μετά θα το χτυπάει για να το κάνει αφρόγαλα για τον freddo που θα πιεί με τις φιλενάδες της...
Αυτό το περιστατικό που αναφέρεις το διάβασα και άφρισα. Ένα βήμα είναι να μην ξαναπατήσει κανείς το πόδι του εκεί. Το αν θα το κάνει κάποιος είναι άλλο θέμα όμως...
Ισχύς εν τη ενώσει. Το λέμε και το ξαναλέμε. Μόνο όταν συνειδητοποιούμε την πραγματική δύναμή μας, μόνο τότε μπορούμε να αντιδράσουμε απέναντι σε όσα μας βρίσκουν καθημερινά.
ΑπάντησηΔιαγραφή